Meteora
megjelent: 2003 .mrcius.24
kiad: Warner Brothers
Producert: Don Gilmore
A msodik albumokkal mindig nehz dolga van az eladknak. gy tartja a fma, hogy a zenszeknek ott az egsz letk, hogy sszehozzanak egy debtl albumot, viszont rendkvl sietsen kell elkszteni a msodikat. De mi van akkor, ha ez a debtl album olyan jl sikerl, hogy emberemlkezet ta a legnagyobb eladsi pldnyszmot produklja? s mi van akkor, ha a zeneipar hollywoodihoz hasonlatos elvrsokat tmaszt s egy hasonlan kirobbanan sikeres lemezt vr? Pontosan ezzel a helyzettel kellett szembenznie a Linkin Parknak, amikor stdiba vonultak, hogy felvegyk a „Meteora”-t, mely a tbbszrs platinalemezes „Hybrid Theory” utn a msodik nagylemezk.
Az album, melyrl a Rolling Stones gy rt: „tizenkt dal tele tzzel, melyekben sztvlaszthatatlan elegyet alkot az alternatv metl, a hip-hop s a lemezjtszk hasznlatnak mvszete”, eddig 14 milli pldnyban kelt el. 2001-ben ebbl az albumbl tallt a legtbb gazdra, s hrom dal kerlt rla a toplistk lre, kztk az „In The End”. 2002-ben a fik Grammy djat kaptak a „Crawling”-rt a legjobb hard rock video kategriban, s jelltk ket a legjobb rock albumrt s az v felfedezettje kategrikban is. A szerny dl kaliforniai kezdetek utn szorgalmas munkjuknak ksznheten az egyttes tagjai biztosak lehettek benne, hogy a vilg szeme feljk fordul.
.
Azoknak, akik csak kls szemllknt figyeltk a csapatot, taln lekzdhetetlen kihvsnak tetszhetett az, hogy a fik megismteljk els albumuk sikert. De a Linkin Parkon bell, az nekes Chester Bennington s Mike Shinoda, a gitros Brad Delson, a lemezjtsz kezelsben jelesked Joseph Hahn, a dobos Rob Bourdon s a basszusgitros Phoenix egyltaln nem grcsltek ezen annyit, mint azt gondoltuk volna. Ahelyett, hogy a kls elvrsokkal foglalkoztak volna, nekilltak dolgozni. Aprlkosan megterveztk minden dal minden egyes pici rszlett, hogy megfeleljenek a szigor elvrsoknak, melyeket nmagukkal szemben lltanak. gy alakult ki a kicsiny rszletekbl a tkletes egsz.
„Egyltaln nem akarjuk, hogy a fejnk tele legyen azzal, hogy muszj minden alkalommal legalbb 10 milli pldnyt eladnunk a lemeznkbl. Nevetsges lenne.” – magyarzza Bennington. „Egy lds, hogy sikerlt eladnunk olyan rengeteg lemezt, ez nem trtnik meg tl gyakran ebben a szakmban, ha mr a karriered sorn egyszer sikerl ezt elrni, akkor az egy nagy elrelps. Mi csak a rajonginkkal kapcsolatban rezzk azt, hogy ktelezettsgeink vannak. Nem fogunk elknyelmesedni, s azt gondolni, hogy az csak gy jn magtl, hogy az emberek elrohannak a lemezboltba, s megveszik az albumunkat.” „Aki ismer minket, az tudja, hogy a legnagyobb nyoms amiatt, hogy j lemezt csinljunk, a bandn bell van.” – teszi hozz Shinoda.
„Mi csak szerettnk volna mg egy szuper albumot kszteni, amire bszkk lehetnk.” – mesli Bourdon. „Erre koncentrltunk, s kemnyen dolgoztunk, hogy olyan dalokat rjunk, amilyeneket szeretnk. Mi vagyunk a sajt magunk legkemnyebb kritikusai.” Ha esetleg hihetetlennek tnik, akkor az, hogy Shinoda s Bennington 40 klnbz refrnt rt a „Meteora” szvbe markol els kislemezhez, a „Somewhere I Belong”-hoz mieltt sikerlt megalkotniuk a legmegfelelbb vltozatot, szolgl bizonytkknt.
„Tudtuk, hogy nhny dolgot rendbe kell tennnk abban a dalban”- mondja Shinoda egy vllrndts ksretben. „gyhogy rtunk egy j refrnt, felvettk, megcsinltuk a keverst, aztn a kvetkez napon meghallgattuk. Akkor Chester s n egymsra nztnk, s azt mondtuk: ’Nem is tudom… lehetne jobb is.’ Aztn ellrl kezdtnk mindent. Rengeteg munknk volt vele. Taln valahol a kever szobban rtuk s vitatkoztuk ssze a msodik albumunkat. De nem siettettk a dolgot, kritikusak maradtunk magunkkal szemben, s olyan dalokat rtunk, amikrl azt gondoltuk, hogy jk. Nhnyan taln azt vrtk, hogy megrjuk a „Hybrid Theory” egy gyengbb, tespedtebb vltozatt. De mi egyltaln nem ezt akartuk.”
A nagyon aprlkos munka jelei igencsak feltnek a „Meteora”-n. Az ton megedzdtt banda legjabb tizenkt remek dala igazi fejldst mutat, mikzben sikerlt megriznik azt a klnleges elegyet, mely azta jellemzi a bandt, hogy Bennington 1999-ben feltnt a sznen. A csapat ismt Don Gilmorral dolgozott egytt, aki a „Hybrid Theory” producere is volt. A felvtelek tbb helyen kszltek, tbbek kztt a fik ltal olyannyira szeretett turnbusz felszerelsvel, s a csapat tagjainak sajt otthonban megtallhat stdikban. Ezttal a Linkin Parknak lehetsge nylt, hogy a hangzsok mg szlesebb skljt prbljk ki s hogy rengeteg klnbz stlushoz nyljanak hozz.
Vad effektek s slyos gitr szlamokat prostottak ssze az olyan dalokban, mint a „Somewhere I Belong”. A „Breaking The Habit” s a „Faint” hangzsvilgt, pedig vonsokkal s zongorval gazdagtottk. Rendkvl sszetett ritmuskpletekkel ksrleteztek az „Easier To Run”-ben. A hip-hop alap „Nobody’s Listening”-hez pedig egy japn fvs hangszert, a shakuhachit hasznltk. Az egsz albumon csodlatosan egsztik ki egymst a gazdag szvegek, a dinamikus hangszerels s a hangulat melyet Bennington s Shinoda erteljes voklja idz meg.
A 18 hnapon t tart felvtelek vezrfonalt az album cme, a „Meteora” adta. A csapat 2002-es eurpai turnja sorn a fik kezbe akadt egy utazsi iroda brossrja, mely Grgorszg hres helyszneit mutatta be. Az ismertet fzet bortjn a Meteork sz volt olvashat, egy kapcsold kp trsasgban. Ez rgtn megragadt a fik figyelmt, s beindtotta kpzeletket.
A Meterk egy hat tagbl ll kolostor csoport, melyeket 1500 mter magasan tallhatunk meg a Grgorszg kzepn magasod hegycscson. Bennington szavaival lve, „olyanok, mintha nem e vilgbl valak lennnek.” s ez gy igaz. (Ha magad is ltni szeretnd ket, klcsnz ki a Szigoran Bizalmas cm James Bond filmet, melyben Roger Moore sztver pr embert az egyik hegyi erdtmny kzelben.) A grg sz azt jelenti : „lebegni a levegben”. Nagyon tall meghatrozs ez mind a msvilginak hat helyszn, mind pedig a Linkin Park, a ltvny ihlette, legjabb albumnak definilsra. „Olyan dalokat akartunk rni, melyek mltak ahhoz az energikussghoz, amit ennek a helynek a neve sugroz.” – magyarzza Bennington.
„Nagyon sokatmond s gynyr. Megtestesti azt az idtlensget s teljessget amit szerettnk volna az albumunkon is hallani.” – mondja Shinoda. „Azta tallkoztunk olyanokkal, akik voltak a Meterknl.” – teszi hozz Hahn. „Azrt mennek oda, hogy nyugalmat talljanak, hogy jra megleljk nmagukat. s az album is errl szl: hogyan ismerd meg az igazi lnyedet. Minden dal arrl szl, hogy befel kell nzni s az rzelmeket szabadjra kell engedni.”
Ezttal Bennington s Shinoda kiszlestettk az rzelmek skljt melyek a „Hybrid Theoryn” voltak megtallhatak. Shinoda szerint az els albumuk a frusztrcival, a dhvel, flelemmel s zavarodottsggal foglalkozott, egy fiatal ember szemszgbl. A cl: katarzis elrse. Ezzel szemben, a „Meteora” azt a felgyorsult letritmust tkrzi, mely az els album megjelense ta a fik sajtja lett. „Kt ven keresztl turnztunk. Mr ez nmagban arra sarkall, hogy htralpj, s megprbld teljessgben ltni a kpet.” – magyarzza Shinoda. „Mindig is foglalkoztattak minket a mindenkit rint rzelmek, s ez az, amire az albumainkon koncentrltunk. De a ’Meteora’ ms, abban az rtelemben, hogy megprbltunk az emberi termszet tbb oldalval is foglalkozni.” „Ez is egy elg stt album, de minden bizonnyal tbb benne az optimizmus. Ugyan azok az emberek maradtunk, de most mr ltjuk a fnyt az alagt vgn.” – mondja Bennington.
Pldul, a „Somewhere I Belong” flelemrl s zavarodottsgrl mesl, de a refrn megteszi azt a bizonyos hihetetlenl fontos els lpst, a megolds fel. „Bennington gy nekel: „Meg akarok gygyulni. Azt akarom rezni, hogy valami valdinak a kzelben vagyok. Tallnom kell valamit, amire mindig is vgytam, egy helyet, ahov tartozhatok.”
A „Breaking The Habit”-ben ezt hallhatjuk tle: „Nem tudom, hogy mirt rdemes kzdeni. Vagy hogy mirt kell sikoltanom. Nem tudom, hogy mirt cselekszem s mondom, amit nem akarok. Nem tudom, hogyan kerltem erre a tvtra. De tudom, hogy minden rendben, s ma jjel megtrm ezt az tkot.”
Ezttal is, az nekesek nagyon szorosan egyttmkdtek, hogy az rzelmek szles skljt tudjk egysgesen megmutatni. Most viszont Bennignton s Shinoda egy sokkal hosszabb kzsen eltlttt idszak lmnyeire pthettek. Hangjuk s rzseik gyakorlatilag sztvlaszthatatlanok. „Mike egy szmtgpes zseni, s kpzett zensz” – mondja Hahn, amikor megprbl klnbsget tenni a kt nekes kztt. „Chester teszi hozz a nyersessget, az rzelmet, aminek t kell jnnie. gy egsztik ki egymst. Ez egy olyan igazi yin-yang dolog.
Tulajdonkppen az egsz banda sokkal egysgesebbnek hangzik a „Meteora”-n, ami egy klnleges elrelps. Hat ember teljes egysge, amelyben mgis megmarad mindannyiuk egynisge. Az eredmny pedig az a megismtelhetetlen stlus, mely a Linkn Parkot fmjelzi. „Nem igazn foglalkozunk azzal, hogy milyen a csapat sszettele.” – mondja Bourdon. „Egyszeren csak szerencssnek tartjuk magunkat, s hlsak vagyunk, hogy megtalltuk egymst, s ennyire jl egytt tudunk dolgozni.”
„Sokkal zkkenmentesebben tudunk egyttmkdni.” – teszi hozz Bennington. „Pldul Mikekal sokkal tbbet tudunk egyms szemlyisgrl, gy egyszerbb dalszvegeket rni egytt. Nem lehetnek titkok kzttnk. Muszj nyitottnak lennnk, mert csak gy tudunk egytt dolgozni. Ilyen a viszony mindannyiunk kztt.”
Ilyen zensz trsak mellett kinek van szksge terapeutra? „Pontosan!”- mondja Bennington nevetve. „Legfkppen ezrt csatlakoztam a bandhoz.”
Tracklista
01. Foreword
02. Don't Stay
03. Somewhere I Belong
04. Lying from You
05. Hit the Floor
06. Easier to Run
07. Faint
08. Figure.09
09. Breaking the Habit
10. From the Inside
11. Nobody's Listening
12. Session
13. Numb |